Bankerna och skuldnätet
Av Johan Hultman - Bankrättsföreningen - 8 febr. 2009

En ny bok har kommit ut: Ellen Hodgson Brown Bankerna och skuldnätet.
Den finns numera översatt till svenska på bokförlaget Anarchos. Låt inte namnet skrämma er, de har gett ut även David Icke, men det gör inget. Browns bok står fri från den övriga konspirationsteorin, som ofta är intressant men våldsamt överdriven i sina detaljer. Boken kommer att förklara det mesta ni ägnar er åt.

Mitt eget bidrag till vad som sker är Argument för en objektiv rättsgrund. Jag har i många år under mina yrkesverksamma år undersökt den svenska (och i viss mån den västerländska) rättsgrunden och fann - att det inte finns någon giltig rättsgrund alls! Jag började undersöka de politiska ideologierna och fann då oavsiktligt Axel Hägerströms värdenihilism, vilken lära är vad Sverige i dag utgör, nämligen en stat utan värde, det finns inga andra värden än de som politikerna för dagen råkar tycka och besluta. Det förklarar vad ni har råkat ut för och det mesta av vad som sker i dag i alla länder.

Hägerströms lära kallas för den svenska modellen, värdenihilismen, uppsalaskolan eller rättspositivism.

Mitt lilla bidrag kan jag skicka till priset av 30:-, det är en liten A5:a på 36 sidor i vilken jag beskriver en ny och objektivt grundad rättsgrund, något ingen tidigare tydligen tänkt på. Av det framgår det tydligt vad det är för slags samhälle och stat vi trott på sedan 1600-talet, då den moderna sk kapitalismen - egentligen den obegränsade äganderätten för vissa till alla övrigas livsvillkor - beskrevs av John Locke i hans bok Two Treatises of Government.

Herr Karl Marx, som lagt beslag på den sk vänstern, löste inte sitt problem, utan förvärrade det med att ge politiker obegränsad makt över alla oss andra, delat med makten över oss av dem som kan behärska penningsystemen. Detta har britten Anthony Sutton skrivit om i sina böcker. Det finns alltså förklaringar till de rättsövergrepp som sker i namn av demokrati, jämlikhet, frihet osv.

Vore intressant att höra från er och hur ert arbete fortskrider. Kanske finns det möjligheter att samarbeta?

Känner ni till Rättssäkerhetsrådet? Det är en grupp som frivilligt råder människor i juridiska finter med staten och särskilt skattelagen. Initiativet togs av Douglas Borg, som kommit i klammeri med skattemyndigheten. De tog hans pengar och hans Bentley, som han körde folk i mot hyra. Deras adress är Magnus Ladulåsgatan 44, 118 27 Stockholm, tel: 616 00 00. Kanske finns där något av intresse eller gemensamma erfarenheter, möjligheter till samarbete?
Johan Hultman
IORG Institutet för en Objektiv RättsGrund