Jordens trälar
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 16 okt. 2008

Katedralen vid havet i översättning av Kajsa-Lisa Lönngren (Bazar Förlag 2008) är Ildelfonso Falcones (född 1960) debutroman. Han är född och uppvuxen i Barcelona. Det är den stad han som skildrar i boken, där han bor med sin fru och sina fyra barn.

Bokens titel: Katedralen vid havet
Författare: Ildelfonso Falcones
Översättning: Kajsa-Lisa Lönngren
Förlag: Bazar Förlag, 2008.
Antal sidor: 666

Katedralen vid havet är en levande och fascinerande skildring av hur det var att leva under Barcelonas storhetstid. I sin skildring utgår Ildefonso Falcones från de fattigas och utsattas position i samhället. Under 1300-talet var Barcelona en viktig handel – och sjöfartsstad. Boken speglar ett utpräglat feodalsamhälle – genomsyrat av stora sociala orättvisor – pestens härjningar och religionens hårda grepp om folket. Det är en dramatisk och gripande roman om okuvlig frihetslängtan och gränslös passion.

Barcelona är en huvudstad i den säregna regionen Katalonien i nordöstra Spanien. Staden ligger vid Medelhavet, söder om Pyrenéerna, inte långt från den franska gränsen. Det är Spaniens näst största stad efter huvudstaden Madrid.

Huvudpersonerna är Bernat Estanyol och hans son Arnau Bernant är en livegen bonde i 1300-talets Spanien. Av sin brutale fedodalherre tvingas han att lämna både barn, hustru och gård. Hans fru har blivit misshandlad och våldtagen på sin bröllopsdag, för att sedan tillsammans med deras son bli kidnappad av feodalherren.

Bernat lyckas befria sin lille son och fly till Barcelona. Staden där förrymda trälar har chansen att bli fria, och finna lyckan. Har man vistats ett år och en dag i den staden blir man medborgare och fri. Det är den stora frihetslängtan som kännetecknar både far och son.

Navet i Falcones fantastiska epos är kyrkan i Santa Maria del Mar, byggd på kort tid med lokala medel och arbetskraft. Till detta bygge kommer den unge Arnau och lyckas till slut finna det han längtat efter, ett meningsfullt arbete.

Parallellt med uppförandet av den vackra katedralen Santa Maria del Mar får vi sedan följa vi Bernats och Arnaus otroliga, spännande och tragiska livsöden. Från det de kommer till Barcelona till att dess att Arnau får se katedralen stå färdig ett halvt sekel senare. Historien är så levande beskriven att man känner sig förflyttad till en annan tid.

Katedralen är också känd för att vara en folklig kyrka – byggd av arbetare för arbetare.

I dag räknas Katedralen Santa Maria del Mar som en av världens vackraste kyrkor – något som Barcelonas befolkning alltid satt stort värde på. Den byggdes under perioden 1329 – 1383 och är ett enastående exempel på katalansk gotisk arkitektur med en renhet och helhet i stilen som är ovanlig i medeltida byggnader.

Sedan fadern blivit gått bort börjar Arnau sakta klättra på samhällets sociala stege. Inte av äregirighet och egoism, utan mer för att han har ett rättvisepatos och en stark vilja, som inte låter sig underkuvas så lätt. Intrigerna i boken tätnar ju högre upp på den sociala stegen han klättrar. Till slut får vi följa hur hans liv hamnar i Inkvisitionens brutala våldsspiral.

Berättelsen spänner över drygt 60 år av 1300-talet och har ingredienser ur realhistorien som digerdöden, handelskrig och skriande sociala orättvisor. Kulturens och religionens ljus, står i bjärt kontrast mot slaveriet, och de många övergreppen som skildras i boken.

Vad Ildefonso Falcones också visar mitt sitt storslagna romanbygge, är hur det kan gå till i ett samhälle när den ekonomiska, politiska och religiösa makten missbrukas. Hur offren anklagas för att vara förövare och straffas, medan de skyldiga går fria. Men den visar också hur ett samhälle kan förändras till det bättre, om tillräckligt många reagerar mot de uppenbara orättvisorna i ett samhälle, och försöker göra någonting åt saken.

Informera en kollega: