När Jan Guillou gick på grund
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 27 sept. 2006

Sedan Jan Guillou började skriva egna böcker 1971, har han visat en oerhörd bredd och flit, både som författare, journalist och kolumnist med inte mindre än 37 böcker bakom sig, där böckerna om hjälten och frihetskämpen Carl Gustaf Gilbert Hamilton nog blir de böcker de flesta svenskar kommer att minnas honom mest för.

Bokens titel: Madame Terror
Författare: Jan Guilou
Förlag: Piratförlaget, 2006
Antal sidor: 418

När det gäller min egen smak anser jag att hans riktigt litterära debut med Ondskan (1981) och böckerna om Arn: Vägen till Jerusalem (1998) Tempelriddaren (1999) Riket vid vägens slut (2000) och Arvet efter Arn (2001) tillhör hans allra bästa böcker.

När så Jan Guillou återvänder till nutiden efter de fyra böckerna om tempelriddaren Arn är det kring den fortsatta nutida hjältesagan kring Carl Hamiltons bedrifter, han väljer att återvända till. De flesta läsare trodde nog att Hamiltonserien var avslutad redan 1995. I Guillous senaste thriller Madame Terror (Piratförlaget, 2006) blir jag därför lite misstänksam om både syftet med boken och på det sätt som verkligheten skildras, eftersom han använder sig av riktiga namn på stormaktspolitiker, i en rakt igenom påhittad historia.

Vad boken handlar om är att Ryssland har utvecklat en överlägsen ubåtsteknologi som Palestina får köpa. Palestinierna som alltid varit tekniskt underlägsna insåg genast att tillgången till en rysk superubåt, för första gången skulle ge dem ett övertag mot Israel, i deras pågående kamp för ett fritt Palestina. President Putin godkänner sedan personligen en palestinsk ubåtsattack på Haifa den 3 oktober 2006.

Vad som lyser fram i boken är att den är genomsyrad av både Israel och Amerikahat. Lik kapten Nemo i Jules Vernes berömda bok: En världsomsegling under havet (1870) ger Jan Guillou uppdraget till Carl Hamilton och den kvinnliga terroristen Mouna al Husseini att vara både rätten och rättvisan i boken, som kämpar mot både den stora förtryckaren Israel och dess bundsförvant USA.

Och recensenterna verkar vara förtjusta i upplägget. Var Jan Guillou står i Palestinafrågan vet alla som läser hans kolumner i Aftonbladet. Uppdraget för Hamilton och Husseini är att med Guds hjälp besegra den israeliska ockupanten och den satanistiska och under George W Bush moraliskt förfallna världsmakt som med både vapen och pengar permanentade Israels övertag.

De tvåhundra första sidorna går åt till förberedelser till dessa attentat. Man får vänta länge på bokens spänning. Men efter tvåhundrafyrtiosju sidor att ha oskadliggjort den israeliska flottans överlägset starkaste vapen – en ubåt med trettio mans besättning – är fältet fritt för att gå in i Haifa och fullfölja uppdraget.

Min egen uppfattning är att Jan Guillou med denna bok tagit sig vatten över huvudet och navigerat fel på för honom helt okända vatten. Fullt så lättvindigt som han skildrar historien, efter det att Carl Hamilton stigit ombord på den ryskpalestinska ubåten U-1 Jerusalem har jag svårt att föreställa mig att det kan gå till.

Den politiskt mest överraskande resultatet av denna världsomsegling under havet är förstås att Madame Terror själv, Mouna al Husseini som belöning för deras bedrift, får den högsta amerikanska utmärkelsen Navy Cross för att hon bidragit till att sänka amerikanska u-båtar och förinta den israeliska flottan.

Informera en kollega: