Myten om Dracula
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 23 augusti 2005

Abraham (Bram Stoker) var den som författade den första boken om Dracula. Den gavs ut för första gången redan 1897, och har sedan publicerats i flera olika omgångar än någon annan skräckroman. Boken finns numera i två versioner. En förkortad och en lång. Det är den fullständiga ursprungliga versionen som jag nu har läst. (Penguin Books, 2003.)

Bokens titel: Dracula
Författare: Bram Stoker
Förlag: Penguin Classics, 2003
Antal sidor: 454

De flesta av oss har hört talas om myten om Dracula och hur illa det går för hans oskyldiga offer som han suger blod ur, för att sedan utnyttja för eget gottfinnande och vinning. Men hur många har läst boken ? Och hur många känner till egentligen till författaren bakom den första boken om Dracula ?

Bram Stoker (1847 – 1912 ) föddes på Irland och läste på Trinity College i Dublin. Han var samtida med Oscar Wilde som han också kände. Länge arbetade han som chef för Lyceumteatern. Stoker hann också med att skriva 17 böcker, varav Dracula är den mest kända. Trots att mer än hundra år gått sedan boken först publicerades, har intresset för Dracula växt sig allt starkare genom åren. Det märks också på alla skräckfilmer, som producerats på Bram Stokers tema.

Den film som man minns bäst är nog Hammers film Dracula (1958) som etablerade skådespelaren Christopher Lee som biografernas nye vampyr – kung. Francis Ford Coppolas filmversion av Dracula (1992) ligger dock närmare Bram Stokers bok. I den filmen gestaltade Gary Oldman huvudrollen som en i mitt tycke alldeles för romantisk Dracula.

Dracula är en klassisk skräckhistoria som egentligen inte behöver någon introduktion. Efter det att den först publicerades 1897 har boken även blivit tolkad på teaterscenen vid ett flertal tillfällen. Stokers beslut att skriva Dracula kom sig av en mardröm som han hade. Han drömde att han såg hur en vampyr som steg upp ur en grav.

Från sin dröm byggde han upp en scenario om en prins (Vlad III) som dog i ett slag mot turkarna redan 1476, och som sedan förvandlades till Dracula, för att sedan ändå leva vidare som levande – död i sitt slott, genom att livnära sig på blod från sina offer.

Dracula är den första, både spännande och litterära skräckromanen som verkligen lyckas gripa tag i läsaren. Författaren håller läsaren i ett fast strupgrepp, ända fram till sista sidan. Den otäcka atmosfär som han lyckas skapa på de platser där historien utspelar sig (Transylvanien, London och Whitby) bidrar i sig till att öka spänningen. Även formen för att berätta var på sin tid nydanande. Historien gestaltas först som en roman, för att sedan plötsligt ta formen av brev, dagböcker och tidningsartiklar, vilket ökar både trovärdigheten och spänningen. Fram till den våldsamma upplösningen av dramat, som utspelar sig utanför Greve Draculas slott.

De olika personer som är involverade i historien beskriver händelserna utifrån sina egna yrken och erfarenheter. Alla dramatiska händelser berättas ur deras olika personliga och yrkesmässiga och perspektiv. Den enda som aldrig får komma till tals är Greve Dracula själv.

Dracula själv beskrivs inte bara som ett monster. Han besitter också en viss charm som gör honom oemotståndlig. Bara genom sin uppenbarelse utövar Dracula en stark makt mot alla dem han möter.

Inledningen är nog så hemsk. Den utspelar sig när huvudpersonen, Jonathan Harker råkar befinna sig på uppdrag i Transylvanien för att hjälpa Dracula att köpa ett hus i London. Stormen tjuter och vargarna ylar. Harker får mystiska varningar från många i sin omgivning, när han är på väg till Draculas slott. De händelser som inträffar på vägen till slottet tycks förebåda, vad som kommer att hända när han anländer.

När han väl är där, ser han att han är ensam gäst och helt utlämnad åt alla onda makter. Harker gör han rysliga upptäckter, som förstärks, ju längre tid han tvingas vistas i slottet. Till sist lyckas han fly.

Väl hemma i London, dit Dracula också förflyttat sig, utspelas en kamp mellan Dracula och hans fiender, med förödande konsekvenser för alla dem som drabbas, både i London och fram till den dramatiska upplösningen, när Dracula är på väg tillbaka hem till sitt slott igen.

Myter om magiska händelser, demoner och vampyrer har funnits både före och efter Bram Stokers spännande skildring, men ingen har skildrats lika dramatiskt och verklighetstroget. Att framför allt engelska läsare älskar böcker om människor som återuppväcks från det döda eller förvandlas till ”levande döda” som i boken om Dracula samtidigt som de blir försatta i ett omedelbart beroendeförhållande till onda makter de tvingas tjäna upprepas i roman efter roman.

Det framgår av den senaste boken i detta ämne som haft en fenomenal framgång i England. Jag tänker förstås på Susanna Clarkes tegelsten på nästan 800 sidor som tog mig en vecka att läsa under semestern: Jonathan Strange & Mr Norell (Norstedts, 2005) som utkom i England hösten 2004 och direkt blev en kritiker – och läsarsuccé i Storbritanien.

Temat i Clarkes bok är det samma som i Stokers Dracula. När ondskan som inte går att stävja släpps lös – hur skall man då kunna försvara sig ? Vem avgår till slut med segern ? Blir det den som besitter den största magiska kraften och ondskan, eller blir det de som vill försvara det goda ?

Författare och skribent i finansrätt
Vice ordförande i Medborgarrättsrörelsen