Är inte företagare humanister ?
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 10 juni 2005

Jag skriver gärna om vilka villkor som måste gälla för vi framgångsrikt skall kunna bygga företag. Jag är odelat positiv till både företagande och kapitalism. Motvilligt måste jag dock erkänna: det inte är alla som delar min positiva syn, på vare sig företagande eller näringslivet.

Bokens titel: Hej Lättja
Författare: Corinne Maier
Förlag: Svenska Förlaget, 2005-06-08
Antal sidor: 134

En av motståndarna till både arbete och företagandet verkar vara nationalekonomen Corinne Maier som arbetar deltid på det statligt ägda franska elbolaget EDF. Övrig tid ägnar hon åt psykoanlys och att skriva. Hennes senaste bok: Bonjour Paresse/Hej Lättja (Edition Michalon, 2004) har nyligen kommit ut på svenska i översättning av Agneta Sellin.

Hej Lättja är hennes sjunde bok – en bästsäljare med mer än 250.000 sålda exemplar – bara i Frankrike. Boken är nu under översättning till över femton språk. Det visar allmänhetens inställning till företagande, både i Frankrike och Sverige. Det är populärare att förtala än att försvara företagsamheten.

Det är svårt att veta om Corinne Mayer menar allvar i det hon skriver. Hej lättja är både provocerande och underhållande. Men samtidigt har man svårt att ta henne på allvar, när hon berättar om hur de stora företagen suger musten ur sina anställda. Utnyttjar dem, utan att ge någonting tillbaka.

För sin egen del har hon tröttnat på näringslivet Mayer har redan fastnat i företagandets nät. Hon kommer inte längre upp i den sociala hissen. Därför menar hon att det är hög tid att göra uppror. Göra någonting åt situationen. Hennes barn får aldrig ta anställning i ett företag. Pappa och mamma skulle bli besvikna !

Varför då inte sälla sig till dem som brukar ge sig på VD och styrelsens ordförande ? Att folk kidnappar sin chef och hugger huvudet av honom, det har vi väl aldrig sett tidigare, men vem skulle för 1789 ha vågat tro att en kung skulle kunna hamna i giljotinen ? Hon anser att Frankrikes historia är vacker och inspirerande. Låt oss blinka åt den och ordna en remake av de största ögonblicken, uppmanar hon. Av med huvudena !

Representanter för näringslivet är både analfabeter och imbecilla. De kan vare sig tala eller skriva. Näringslivet brukar grammatiken som en föråldrad historia. Det missbrukar omskrivningar, pumpar upp syntaxen, sveper in sig i en hel hög av tekniska och administrativa uttryck. Misshandlar orden. För företagen vet att med mästarhand föra språket på villovägar: de älskar otympligheter.

För näringslivets folk har de språkliga vagheterna ingen större betydelse: det räcker att stänka dem över overheadbilder och figurer så blir det bra. Det är så ”packaging” har kommit att ersätta emballage, ”reporting” redovisning, ”feedback” respons. ”Benchmarking” kan hon fortfarande inte förstå betydelsen av.

I kapitalismens grymma värld krossar den starke alltid den svage. Den överlägsne dominerar den underlägsne. Som om inte det skulle räcka, kan den mentala orättvisan ta formen av moraliska trakasserier. Sekreteraren behandlas som en dörrmatta. Den lille tjänstemannen som en lort, som dessutom pressas och manipuleras av sina överordnade.

Det enda man kan göra är att slå tillbaka. Börja underminera sitt jobb redan i morgon. Bli företagets nolla, en tönt, en missanpassad individ, omöjlig att forma och oemottaglig för varje manipulation. Förkroppsliga gruset i maskineriet, avvikelsen som trotsar likformigheten !

Hej Lättja är en rolig bok. En anti-karriärbok att känna igen sig i eller att ta till sig för den som gärna vill låta sig demoraliseras. Med bitsk ironi dissekerar hon företagsvärlden för att visa hur det egentligen står till, i en värld där vare sig humanism eller kultur existerar. De franska och svenska företagare som tar till sig det hon skriver tycker nog inte att hon är lika rolig. De tvingas leva i den bittra verkligheten. För många fastnar nog skrattet lätt i halsen.

Vice ordförande i Medborgarrättsrörelsen